Witaj na blogu AR Argos. W tym miejscu publikujemy nasze notki i przemyślenia związane z tworzeniem larpów i form pokrewnych. Zapraszamy do lektury i dyskusji.

Polish (Poland)English (United Kingdom)


Larpy Argos

Stand up to bullies

nękanie w polskim środowisku larpowym

 

Wpis poświęcony jest tematowi nękania (bullying) w polskim środowisku larpowym. Problem jest chyba tak stary, jak samo środowisko.  Od przybliżenia ogólnej skali problemu.

Edyt 09.02.2017: Z artykułu usunąłem screeny i opisy dwóch przytaczanych w momencie publikacji przypadków nękania. Cel ich opublikowania został spełniony. W dalszym dyskursie na temat nękania, bardziej merytorycznym, w którym uczestniczą również autorzy umieszczonych wpisów, stała publiczna obecność tych materiałów nie posłużyłaby swobodzie wymiany poglądów.

Więcej…
 
Jaakko Stenros’ Recurrence

 

meritorical consultation by Annika Olejarz, comic strip by XKCD


This post consist mainly of polemics with Jaakko Stenros’ attempt to define the term „Nordic Larp”. It is one of those posts I will probably feel the need to apologize for in some future. Also, there is more reasonable NL definition here and some approach to the „is larp inherently positive?” question. Don't worry, the last thing will receive another, grave serious article. There are few things to debunk before coming to this however. If you are not interested in a beatifull fractal consequences of logical construct contemporary treated as a definition for Nordic larp scene, or you already familiar with the term „tautology”, you can skip to the last, red paragraph.

Więcej…
 
Wojna i pokój. I larp.

Notka powstała jako odpowiedź do dyskusji rozpoczętej przez tekst Piotra Smolańskiego „Larp Cywilny” opublikowany na blogu Terra Fantastica. Zachęcam do zapoznania się z tą ciekawą notką. W zasadzie, bez tego niniejszy tekst nie będzie pewnie czytelny. W największym skrócie- wskazuje ona iż bardzo korzystnym aspektem larpa Mir 2: Jarmark Matki Magdaleny był fakt, iż większość postaci nie była w żaden sposób uzbrojona. Rola zbrojnych stała się bardziej znacząca, decyzje o dobyciu broni – trudniejsze, poczucie realności - większe. Gracze, którzy z posiadania broni zrezygnowali, nie byli poszkodowani w kontekście uczestnictwa w larpie. Bardzo cieszy mnie ta konkluzja, bo jest w pełni zgodna z założeniami które z Argosem mieliśmy pisząc Mir. Wpis Piotra rozpoczął dyskusję, w której chciałem zabrać głos. A jak zacząłem pisać odpowiedzi, to zrobiło się ich tyle, że postanowiłem skompilować je w ten oto artykulik.

Więcej…
 
Using Power Fantasy for Good

Kamil's article about concept of power fantasy, and its presence in larps was published on Lizzy Stark's blog, Leaving Mundania.

 
Impressions from LDC

larp design conference review Photo by Maciek Nitka (Rollespilsakademiet)

During the last weekend I had an occasion to participate in a first Larp Design Conference. After few days in Krobielowice Palace, Poland, spent with a bunch of great larp designers from the whole world, I have few impressions I’d like to share. The most important is that this event received less attention, than it deserves.

Więcej…
 
Czy ktoś mnie zechce? Uwodzenie graczy

popędy w larpach, human drives

Znamy ten scenariusz. Ogłaszana jest nowa, dopracowana, spójna koncepcja larpa. Ma atrakcyjny design document, fajne zdjęcia, może nawet trailer. Oryginalny pomysł. Po jakimś czasie okazuje się tylko, że zabrakło chętnych do gry. Co poszło nie tak?

Idąc dalej – czym różni się larp, który popycha uczestników do wyścigu o bilety, od takiego, który pociąga jedynie garstkę? Myślę, że nie jest to w głównej mierze kwestia tematyki, sławy autora czy nawet jakości prezentacji. Przyjrzyjmy się temu, co w ogóle skłania graczy do uczestnictwa w larpach. Popędom.

 

Więcej…
 
Jak ssać w larpach

jak ssać w larpach

Dość długo się zastanawiałem, jak stać się lepszym larpopisarzem. Doprowadziło mnie to do ogólnego spostrzeżenia, że mądrzejsi ludzie piszą na ogół lepsze larpy. Z tej konkluzji ciężko jednak wyciągnąć użyteczną receptę – bo jak tu nagle stać się mniej głupim, niż się jest? Każda, wyznaczona przez innych, ścieżka samorozwoju jest wszak fałszywa, prowadząc do reguły że jeżeli powtarza się z pełną dewocją poznaną receptę na oświecenie, to się raczej konsekwentnie głupieje. Skoro jednak znalezienie sposobu na bycie mądrym człowiekiem, a w konsekwencji dobrym lapiarzem, jest trudne, użyjmy znanego z matematyki tricku, i spróbujmy rozwiązać zagadnienie odwrotne. Albo, jeżeli bliższe Ci teologiczne nawiązania, rozwojologię negatywną. I tak, okazało się że określenie recepty na bycie designerem beznadziejnie słabym, z samodzielnie wybudowanym sufitem możliwości, jest znacznie prostsze. Wyszedłem więc badać larpopisarską przyrodę, a ta przyroda okazała się w recepty i przykłady obfitować. W efekcie, zebrałem poniższe przepisy. Wystarczy więc się z nimi zapoznać, i konsekwentnie robić odwrotnie. Albo tak właśnie, jeżeli lubisz ssać. Nie osądzam.

 

Więcej…
 
Magia godna wiary

magia na larpachWszechobecna w fantastyce magia jest przedstawiana na różne sposoby, co dziedziczone jest przez larpy i gry RPG. W tym artykule poszukamy sposobów na uczynienie magii występującej w naszych grach bardziej emocjonującej, przekonującej, a jeżeli to możliwe – wiarygodnej. Innymi słowy, poszukamy sposobów odejścia od magii jako technologio-podobnej metody wpływu na rzeczywistość (np. poprzez przyzywanie „nawałnicy błyskawic seryjnych”), czy zestawu supermocy którymi obdarzeni są komiksowi bohaterowie. Owszem, takie rozumienie magii występuje w kanonicznych dziełach na których fantastyka jest oparta (jak cudowne cechy rycerzy z Mabinogionu), ale nie to jest powodem dla którego „opowieści o wróżkach” z taką mocą oddziałują na wyobraźnię czytelników.

 

Więcej…
 
Larp nie jest gatunkiem literackim

Czy miałeś kiedyś pomysł na porywająca, zaskakującą historię? Fabułę tak dobrą, że zrobiony na jej podstawie film byłby kinowym hitem? Świetnie. Nie rób na jej podstawie larpa.

Więcej…
 
Achievement unlocked

Pewne rozwiązanie zastosowane na larpie "Saga o Ulvedalen" przez Dorotę Kalinę Trojanowską to perełka, którą warto pokazać szerzej. Prosta, pomaga uniknąć uniknąć poważnej bolączki larpów "przechadzankowych" i jeszcze daje dodatkowy fun uczestnikom. Oto lista achievek - możliwych do zrealizowania celów każdej postaci.

Więcej…
 
Dajemy wam przemoc - prezentacja

Prezentacja - case study projektu "Fight Club", larpowej przemocy bez umowności, zaprezentowana na Koli 2015, dostępna jest tutaj.

 
Dajemy wam przemoc

Od zrywania pasków z folii samoprzylepnej do pełnokontaktowej walki na oczach gawiedzi. Ten artykuł to case study projektów „Fight Club”[1] oraz „Fight Night”[2], opisuje ich koncepcje, przebieg, wyciągnięte wnioski. Na powstanie tych eventów i przyjęcie ich, dość radykalnej, koncepcji, złożyły się obserwacje i doświadczenia z larpów dalece wcześniejszych. W celu nakreślenia pełnego obrazu projektu, w tym artykule opisano również rodowód przeprowadzonych gier.




Więcej…
 
Titanic 2014 i pół

Na kolejny odcinek czekaliśmy dłużej, niż należało. Patrząc na długość wpisu, można zrozumieć dlaczego - larpowych twórców którym warto poświęcić wzmiankę jest z roku na rok więcej. Tym razem opisujemy jak wyglądałaby larpowa wersja Titanica w realizacji niekjtórych larpiarzy, na podstawie ich dorobku z 2014ego i połowy 2015ego roku. Dla nowych w temacie - poprzednie wersje są tutaj i tutaj.

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 3

Zostańmy w kontakcie!

  • Profil Akademii Argos na Facebooku
  • larpowy kanał Argos w Youtube