Witaj na blogu AR Argos. W tym miejscu publikujemy nasze notki i przemyślenia związane z tworzeniem larpów i form pokrewnych. Zapraszamy do lektury i dyskusji.

Polish (Poland)English (United Kingdom)


Larpy Argos

What is a meaningful play?

meaningful play in larps

Kamil Bartczak

The problem of how much power should participant have over the gameplay, plot, development of own character, is complex and already widely discussed.  Player’s causality tends to be radically different from larp to larp, same as larpwriters’ opinions on the topic. On the one hand, numerous games are designed to maximize magnitude of consequences of players' actions. On the other, multiple larps have predetermined endings and arranged scenes. Some games tend to leave characters completely free to be shaped by players, other hardcode heroes' personality and motivation so not major deviation from a set design is possible. Each of these approaches proves to be able to lead to a great larp experience. At the same time when a larp turns out to be a disappointment lack of players’ causality is frequently brought up as the possible reason. So, how much power over a larp player should have? What is the determining factor to adjust player’s causality level to be right for our design?

Więcej…
 
Tam gdzie nas nie ma - recenzja

tam gdzie nas nie ma - recenzja

 

Kamil Bartczak


Tam gdzie nas nie ma“, autorstwa Emilii Kowalskiej, to larpowa adaptacja książki “Długa Ziemia” Terrego Pretchetta, w którą miałem okazję zagrać na LubLarp Festiwalu. W krótkiej recenzji chciałem się podzielić wrażeniami z tej gry o pionierach w nowej rzeczywistości.


Rzeczą którą trzeba mieć na uwadze czytając ten tekst, to fakt, że recenzja dotyczy pierwszego runu larpa. “Tam Gdzie Nas Nie MA” było od tego czasu grane ponownie, i wg. mojej wiedzy część uwag pojawiających się w tej recenzji przestaje być zasadna, z racji wprowadzonych do designu zmian. Recenzować mogę jednak oczywiście tylko to, w czym brałem udział, więc oto recenzja pierwszej odsłony tego larpa.


Więcej…
 
It is not a joke

polish jokes in larp community

Whole comic can be found here. By the way, great thanks to Scandinavia and the World, for removing thiev's mask from Brother Poland's face :)


Kamil Bartczak

This article is intended as a part of the recent discourse about “Polish jokes” in international larp community.  The reaction of Polish larpers to a joke related to Germany invading Poland, posted at College of Wizardry group, was very emotional and intense - to the point where it can be called outrage. Emotional statements were not well understood, responses naming the reaction the lack of distance, or trolling, heated the atmosphere even more than the original reason. Personally, I think the mutual understanding was not reached here. On one end, huge part of international scene doesn’t seem to understand reaction of Poles. On the other - the Polish community was really unified on the issue. Obviously there are different opinions among Polish larpers as well, but agreement in common position between larpers known to have extremely different worldviews is rather unusual.

Więcej…
 
Larp colonialism is not a thing

Kamil Bartczak

 

This article is a response to ongoing discussion about postulated phenomenon called “larp colonialism”, which means… well, I don’t know exactly what author of the term had on his mind. I would like to do my best to find if there is anything, which could be described by this term, which would make sense. And as I already spoiled the result in the title - I think that none.

Więcej…
 
Bezpieczeństwo na larpie

dobre praktyki odnośnie bezpieczeństwa podczas larpów

Paweł Jasiński

Tak samo jak przebieg całego larpa, bezpieczeństwo na grze jest wynikiem współpracy organizatorów i uczestników - dlatego w poniższym tekście znajdą się fragmenty adresowane zarówno do jednych jak i drugich.

Jako organizatorzy proponujemy graczom zasady czy umowę społeczną, identyfikujemy i usuwamy zagrożenia, informujemy o niebezpieczeństwach, jak również nadzorujemy przebieg gry i reagujemy w razie zagrożeń. W ten sposób tworzymy kulturę bezpieczeństwa na larpie.

Więcej…
 
Stairway to Heaven - Relacja Pawła Jasińskiego

postaci kobiece w larpach

Foto: Kaja Skorzyńska

Mamy przyjemność opublikowania pierwszej subiektywnej relacji z rozegranego kilka dni temu larpa Stairway To Heaven. Swoje, bardzo intensywne, wrażenia opisuje Paweł Jasiński, nagrodzony przez innych uczestników tytułem najlepszego gracza :)

 

Więcej…
 
Postaci kobiet w larpach - o co zadbać?

postaci kobiece w larpach

Wpis stanowi polemikę z bardzo ciekawym artykułem Andrzeja Pierzchały, poświęconym tworzeniu postaci kobiet w larpach historycznych. Zwraca on uwagę na problem iż role kobiece są w takich (i wielu innych) settingach mniej atrakcyjne dla uczestników i obdarzone mniejszym wpływem na grę, oraz proponuje rozwiązanie. Całkowicie zgadzając się z tezą i propozycją wpisu Andrzeja, wydaje mi się jednak że jest tu kilka elementów wartych dodania. A jako że trochę nad tym zagadnieniem się w Argosie zastanawialiśmy, napisałem ten artykuł.

Więcej…
 
Stand up to bullies

nękanie w polskim środowisku larpowym

 

Wpis poświęcony jest tematowi nękania (bullying) w polskim środowisku larpowym. Problem jest chyba tak stary, jak samo środowisko.  Od przybliżenia ogólnej skali problemu.

Edyt 09.02.2017: Z artykułu usunąłem screeny i opisy dwóch przytaczanych w momencie publikacji przypadków nękania. Cel ich opublikowania został spełniony. W dalszym dyskursie na temat nękania, bardziej merytorycznym, w którym uczestniczą również autorzy umieszczonych wpisów, stała publiczna obecność tych materiałów nie posłużyłaby swobodzie wymiany poglądów.

Więcej…
 
Jaakko Stenros’ Recurrence

 

meritorical consultation by Annika Olejarz, comic strip by XKCD


This post consist mainly of polemics with Jaakko Stenros’ attempt to define the term „Nordic Larp”. It is one of those posts I will probably feel the need to apologize for in some future. Also, there is more reasonable NL definition here and some approach to the „is larp inherently positive?” question. Don't worry, the last thing will receive another, grave serious article. There are few things to debunk before coming to this however. If you are not interested in a beatifull fractal consequences of logical construct contemporary treated as a definition for Nordic larp scene, or you already familiar with the term „tautology”, you can skip to the last, red paragraph.

Więcej…
 
Wojna i pokój. I larp.

Notka powstała jako odpowiedź do dyskusji rozpoczętej przez tekst Piotra Smolańskiego „Larp Cywilny” opublikowany na blogu Terra Fantastica. Zachęcam do zapoznania się z tą ciekawą notką. W zasadzie, bez tego niniejszy tekst nie będzie pewnie czytelny. W największym skrócie- wskazuje ona iż bardzo korzystnym aspektem larpa Mir 2: Jarmark Matki Magdaleny był fakt, iż większość postaci nie była w żaden sposób uzbrojona. Rola zbrojnych stała się bardziej znacząca, decyzje o dobyciu broni – trudniejsze, poczucie realności - większe. Gracze, którzy z posiadania broni zrezygnowali, nie byli poszkodowani w kontekście uczestnictwa w larpie. Bardzo cieszy mnie ta konkluzja, bo jest w pełni zgodna z założeniami które z Argosem mieliśmy pisząc Mir. Wpis Piotra rozpoczął dyskusję, w której chciałem zabrać głos. A jak zacząłem pisać odpowiedzi, to zrobiło się ich tyle, że postanowiłem skompilować je w ten oto artykulik.

Więcej…
 
Using Power Fantasy for Good

Kamil's article about concept of power fantasy, and its presence in larps was published on Lizzy Stark's blog, Leaving Mundania.

 
Impressions from LDC

larp design conference review Photo by Maciek Nitka (Rollespilsakademiet)

During the last weekend I had an occasion to participate in a first Larp Design Conference. After few days in Krobielowice Palace, Poland, spent with a bunch of great larp designers from the whole world, I have few impressions I’d like to share. The most important is that this event received less attention, than it deserves.

Więcej…
 
Czy ktoś mnie zechce? Uwodzenie graczy

popędy w larpach, human drives

Znamy ten scenariusz. Ogłaszana jest nowa, dopracowana, spójna koncepcja larpa. Ma atrakcyjny design document, fajne zdjęcia, może nawet trailer. Oryginalny pomysł. Po jakimś czasie okazuje się tylko, że zabrakło chętnych do gry. Co poszło nie tak?

Idąc dalej – czym różni się larp, który popycha uczestników do wyścigu o bilety, od takiego, który pociąga jedynie garstkę? Myślę, że nie jest to w głównej mierze kwestia tematyki, sławy autora czy nawet jakości prezentacji. Przyjrzyjmy się temu, co w ogóle skłania graczy do uczestnictwa w larpach. Popędom.

 

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 4

Zostańmy w kontakcie!

  • Profil Akademii Argos na Facebooku
  • larpowy kanał Argos w Youtube