Larp design

Artykuły o projektowaniu larpów

Polish (Poland)English (United Kingdom)


Larpy Argos

Syndrom nieszczelnego balonika
There are no translations available.

Rady, jak tworzyć postać na LARP-a - zwłaszcza na terenowe gry fabularne fantasy - będące pokłosiem naszej pracy z ponad tysiącem zgłoszeń postaci w ciągu ostatnich kilku lat.

Tworzenie postaci

Tworząc postać pomyśl, czy jesteś w stanie ją odegrać. Postać nie musi być twoim alter ego, może być nawet twoim kompletnym przeciwieństwem, niemniej zastanów się czy z twoim temperamentem/ cechami przywódczymi/ zdolnościami aktorskimi będziesz w stanie zrealizować swoją koncepcje. W innym razie ryzykujesz "syndrom nieszczelnego balonika".  Jeżeli jesteś pierwszy raz na tego typu imprezie, spróbuj zagrać postacią o raczej neutralnym światopoglądzie, który pozwoli jej wiązać się z różnymi frakcjami.

Pamiętaj, że każdy element historii twojej postaci powinien mieć możliwość zamanifestowania się w grze, gdyż inaczej nie zaistnieje. Nie twórz czterostronicowego życiorysu postaci, gdyż będzie miał on znaczenie tylko dla ciebie, żaden inny gracz nawet się o nim nie dowie. Tu nie ma typowych Mistrzów Gry. Podaj organizatorom konkretne wydarzenia które miały wpływ na kształt twojej postaci (Tylko nie śmierć rodziny!! Rozwiniemy to zastrzeżenie dalej), a zdziwisz się, gdy w trakcie gry pojawi się oparty na nich wątek.

Jeżeli tworzysz postać o ostro zarysowanych poglądach lub usposobieniu, bądź konsekwentny w jej odgrywaniu. Fanatyk religijny który prowadzi dysputy teologiczne, rzezimieszek który występuje w roli rozjemcy, krasnolud który sprzymierza się z orkami, to postacie miałkie. Fakt, odgrywanie osoby porywczej może przynieść kłopoty (wszczęcie burdy w karczmie skończy się np. wtrąceniem do lochu), jednak pamiętaj, że konsekwentne prowadzenie postaci zostanie docenione przez innych graczy. Jeżeli po takiej burdzie stracisz możliwość zatrudnienia się u skryby do przepisywania pergaminów, nie martw się, zapewne kilka innych osób zapamięta Cię i sami odszukają z propozycjami zleceń.

Syndrom nieszczelnego balonika

Termin znalazłem w jakimś artykule o postaciach w rpg, jednak w larpach zjawisko też ma miejsce. Wygląda to tak: Wymyślamy sobie oryginalną, dopracowaną postać, z mnóstwem szczegółów i wyraźnymi poglądami. W trakcie gry natomiast postępujemy jednak nie jak ona, a jak kierujący nią gracz i po kolei gubimy jej elementy. Nie oszukujmy się, jeżeli wikingowi z Ragovar jakiś alchemik zaproponuje zebranie ziół na eliksir w zamian za kilka srebrnych szelągów, to powinien zostać wyśmiany/ oblany piwem/ obrabowany! Dziwne, że wielu graczy w takiej sytuacji posłusznie wykonałoby misję...

Kilka sugestii, jak tworzyć postać...

  • Osadzenie w realiach danej gry, a nie kalkowanie z "Warhammera" czy najnowyszych gier komputerowych.
  • Przegięte postacie ssą. Nieślubny syn księcia, półelf wychowany przez krasnoludy? A może elf obdarzony przez demony arcymagicznym talentem? Taką postacią nikt nie da rady sensownie zagrać. Nadmiar niezwykłości przeradza się w śmieszność. Można się świetnie bawić grając po prostu szlachcica z tych ziem, po prostu miejscowego kupca, po prostu elfiego zwiadowcę. Każdy z nich może mieć swoje tajemnice czy problemy, ale nie muszą one od razu być na miarę królów i bogów... I to te "zwykłe" problemy zagwarantują Wam lepszą zabawę.
  • Inne postacie. Odnosząc się w swoim zgłoszeniu do innej postaci napisz wyraźnie czy jest "wirtualna", czy też ma się w nią wcielać na larpie jakiś twój znajomy. Jeśli tak, podaj o kogo chodzi, najlepiej wpisując imię i nazwisko gracza.
  • Wiedz, kim jesteś. Jak Twoja postać ma na imię? Gdzie się urodziła? Co robiła wcześniej i co umie? Czy lubi, boi się, podziwia, nienawidzi, a może ma w nosie orków, elfy, kapłanów... Dlaczego? Czy jest bogata? Czy umie czytać? Dlaczego znalazła się w miejscu gry, właśnie teraz? Jakie stawia przed sobą cele? Pomyślcie nad takimi pytaniami, a postać nabierze rumieńców, będziecie mogli się w nią wczuć i lepiej grać.
  • Strój i stylizacja. Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jeśli grasz barona, niech to będzie widoczne w twoim stroju i manierach; jeśli grasz żebraka - też. Jeśli grasz elfem, orkiem czy krasnoludem - musi od razu być oczywiste, że nie jesteś człowiekiem; strój, makijaż, włosy, zachowanie muszą to pokazać. Niezależnie od tego w kogo się wcielasz, zadbaj o kostium. Dżinsy, bojówki, t-shirty, adidasy odpadają ;-) Jeśli ktoś ma pomysł na postać, ale ma problem ze strojem lub charakteryzacją, prosimy przeszukać forum, względnie poprosić na nim o podpowiedź, jeśli danej kwestii jeszcze nie przewałkowano. Doradzimy.
  • Haki. W historii warto umieścić "haki" na samego siebie! Niechlubny wpis w życiorysie, niebezpieczne poglądy itp. Fakt, zostaną użyte zapewne to szantażowania Was, ale będą świetnym motywem wplatającym waszą postać w scenariusz.

Jeśli drużyna, to...

Tworząc druzynę kierujcie się podobnymi zasadami jak przy poszczególnych postaciach. Tu szczególnie uważajcie na nieszczelny balonik.

  • Odnosząc się w swoim zgłoszeniu do innej postaci napisz wyraźnie czy jest "wirtualna", czy też ma się w nią wcielać na larpie kolega z drużyny. Jeśli tak, podaj o kogo chodzi, najlepiej wpisując imię i nazwisko gracza.
  • Weźcie pod uwagę miejsce akcji gry i uzasadnijcie obecność w nim waszej grupy. Dzięki temu zapewne szybciej wejdziecie w ważniejsze wątki i będzie to bardziej wiarygodne.
  • Tworząc drużynę pomyślcie o charakterystycznych dla was elementach: Części stroju, charakterystyczne zachowania i zwyczaje, sposób mówienia. Wtedy wasza drużyna będzie kojarzona przez kogoś więcej niż tyko organizatorów.
  • Drużyna zasadniczo nie musi być względem siebie w pełni lojalna i warto to wykorzystać. Wymyślcie wasze antagonizmy, a scenariusz na pewno stanie się dla Was ciekawszy.

A czego unikać?

Jeśli chcesz uniknąć najczęstszych błędów - to znaczy elementów, które raczej nie przyczynią się do frajdy z odgrywania danej postaci, a wręcz przeciwnie (mimo, iż mogłoby się a priori wydawać inaczej), to stwórz postać, która:

  1. Nie jest sierotą. Nie wiem czemu, ale chyba z połowie historii napotykamy się na opis gwałtownej śmierci obojga rodziców. Dlaczego? Jeśli nie jest nam bardzo potrzebne, by postać była sierotą, darujmy sobie. A jeśli już, to może rodzice umarli ze starości?
  2. Nie jest mieszańcem rasowym. Rzadko się zdarza, by ktoś miał rodziców różnej narodowości, a co dopiero - rasy. Nie została wychowana przez przedstawicieli innej rasy. No chyba, że dany świat gry explicite takie zjawiska określa jako częste i typowe.
  3. Nie jest ateistą. Co do zasady, w magicznym średniowieczu bogowie istnieją i ingerują w bieg spraw (no, chyba, że dany świat gry explicite przedstawia to inaczej).
  4. Nie jest wariatem. Przekonująco zagrać wariata jest bardzo trudno, zresztą w fantasy, jak to w średniowieczu, pewnie mało który wariat ma szanse przeżyć inaczej niż jako żebrak. A używać "szaleństwa" jako przykrywki dla niekonsekwencji w odgrywaniu postaci - to słabe. ;-p
  5. Nie jest skrytobójcą, nie ma zamiaru mordować na lewo i prawo. Postawa nierealistyczna, psująca zabawę współgraczom, niwecząca wysiłek organizatorów
  6. Jeśli chcesz grać nieczłowiekiem, zastanów się, czy Twoja charakteryzacja i kostium jednoznacznie to pokażą. Zasada ta oczywiście dotyczy tych LARP-ów, na których dążymy do realistycznego wyglądu postaci. Wówczas elfa czy orka nie może dać się pomylić z człowiekiem (chyba, że z bardzo daleka). Smok ma być olbrzymi, mieć ogon, paszczę itd, więc odegranie smoka wymaga nie tyle uszycia kostiumu, co zbudowania takowej makiety. Oczywiście ma się to inaczej na grach dopuszczających w dużym zakresie wizualną umowność.
  7. Jeśli nie masz szczególnego powodu, by było inaczej, zagraj tutejszym, nie przybyszem. Jeśli przybyszem, to raczej z sąsiedniej prowincji niż z egzotycznej krainy na drugim końcu świata. Wszyscy znamy "Trzynastego wojownika", ale wyobraź sobie tłum przybyszów z Chin, Arabii czy choćby Aragonii gdzieś w średniowiecznej Polsce...
  8. Wybierz wyznanie, obyczaje, strój, imię właściwe dla miejsca pochodzenia postaci, chyba, że masz dobry powód, by któreś z tych elementów były nietypowe. Jeśliby w Shire mieszkał hobbit o imieniu Edmundo de Valois, budziłoby to niejakie zdziwienie...
  9. Nic za darmo. Z czego utrzymuje się Twoja postać? Jeśli podróżowała lub uczyła się -- to kto za to płacił? Z czego będzie żyć w przyszłości? Czy ma własny majątek, czy ktoś ją utrzymuje (np. klasztor), czy np. żyje z darów lasu, czy zarabia pracą -- jaką?
  10. Co chcesz robić? Przeczytawszy Twoje zgłoszenie postaci, organizatorzy chcieliby wiedzieć, jakiej zabawy oczekujesz na grze. Napisz kilka słów o zamiarach swojej postaci, najlepiej konkretniejszych niż "szukam przygody".
  11. Nie przydawaj postaci cech, których nie będziesz w stanie odegrać. Jeśli postać "potrafi wyczuć wroga z odległości 50 metrów na węch" -- to czy odgrywając ją na LARP-ie faktycznie wywęszysz innego gracza z tej odległości? Podobnie "wzbudza respekt swym wyglądem", "jest niezrównanym mistrzem szermierki" itd.

Tekst zredagowany przez Kamila i Fulka. Ukazał się w piśmie LARPER nr 4 (maj 2010).

 

Zostańmy w kontakcie!

  • Profil Akademii Argos na Facebooku
  • larpowy kanał Argos w Youtube