Etyka

Teksty poświęcone etycznym aspektom larpingu.

Polish (Poland)English (United Kingdom)


Larpy Argos

Gwałt na larpie dla opornych

W czasie niedawno minionym temat gwałtów w rpg i larpach został przewałkowany głośno i na wiele sposobów. Mieliśmy okazję się dowiedzieć że gwałty w grach fabularnych zdarzać się mogą, jak bronić się przed naruszającymi psychiczną strefę bezpieczeństwa zakusami mistrza gry, jak asertywnie komunikować że naprawdę, ale to naprawdę, nie ma się ochoty zostać zgwałconym. Z komunikacji tej wyłania się obraz motywu przemocy seksualnej wpychanej do gry jako pewien rodzaj natręctwa emgów, nie mającego znaczenia dla fabuły, stanowiący próbę taniego dostarczenia „mocniejszych wrażeń” - w najlepszym wypadku. Głosem, którego we wspomnianym dyskursie, zdaniem niżej podpisanego, brakowało, była próba odpowiedzi na pytanie „to jak gwałcić, żeby było dobrze?”. Jak wprowadzić przemoc lub wykorzystanie seksualne, do naszego larpa / sesji rpg, żeby dramaturgia i fabuła na tym zyskały, a współgracze zakończyli grę bez traumy? Próbą odpowiedzenia na to pytanie jest niniejszy artykulik.

 

 

Jej się to spodoba

Na wstępie szybko uporajmy się z pytaniem „czy motyw gwałtu na larpie w ogóle może być dobry?”. Moim zdaniem, odpowiedź jest dość prosta. Z pełną świadomością jak potwornym przeżyciem byłby gwałt prawdziwy, przedstawienie okropieństw w grach fabularnych nie jest niczym nowym. Przedstawienie zabójstw i krwawych bitew nie budzi obecnie żadnych emocji. Kontaktowe odgrywanie przemocy i przymusu również na larpach miało miejsce, z korzystnym dla gry efektem (Camp Vifon Ingielewicz, Tylko Mnie Kochaj Wysocki). W tym kontekście gwałt może budzić opór z powodu swojego seksualnego aspektu. Takie zarzuty odeprzeć należy stwierdzeniem iż znacznej części graczy tematyka seksualna w grze nie przeszkadza i z obyczajowego paragrafu nie chcą być odpytywani.

Wydaje się też, że po tym co Uter Pendragon zrobił Igrenie, Książę Śpiącej Królewnie, Wilk Czerwonemu Kapturkowi, Khal Drogo Daenerys Targaryen, Achilles Poliksenie, Zeus zaś Europie, Ledzie, Rei, Metydzie, Herze i solidnej licznie innych kobiet o różnym stopniu spowinowacenia, motyw gwałtu w mitologii, literaturze i fantastyce należy uznać za co najmniej przewijający się. Nie ma więc raczej powodu by w larpach i rpg miał być z zasady wykluczony. Pytaniem pozostaje, jak wprowadzić go w taki sposób, by gracz, nie postać, odniósł wrażenie iż był to zabieg korzystny dla jakości gry? Innymi słowy, jak zgwałcić, żeby było dobrze?

 

 

Play to lose

„Graj by przegrać” będzie najważniejszym hasłem dla tego wywodziku. Sens ma tylko, jeżeli na wstępie darujemy sobie gamistowski aspekt larpa. Jeżeli priorytetem dla nas jest opowieść, immersja lub symulacja, prowokowanie wydarzeń niekorzystnych dla naszej postaci staje się bardzo atrakcyjnym narzędziem. Postać która przyciąga kłopoty, to postać która bierze udział w zapadających w pamięć wydarzeniach. W oparciu o tą ideę były i są konstruowane bardzo udane larpy (Fiasco Morningstar, Metoda profesora Kamihary - Górska, Milewski).

Jak ma się hasło „graj by przegrać” to larpowego gwałtu? Decydując się na niego, zakładamy że inny gracz jest gotowy grać w takim modelu, uzna za ciekawą grę w której pada ofiarą przemocy seksualnej. Musimy mieć pewność, że się na to zgadza.

 

Sama się o to prosiła

Kluczem do bezpiecznego i atrakcyjnego dla fabuły odegrania scen seksu, szczególnie z udziałem przymusu, jest świadomość i zgoda obu (czy ogólniej: wszystkich biorących udział w scenie) osób. Chcemy wprowadzić scenę gwałtu? Upewnijmy się że:

a) sam motyw jest akceptowalny. Użyjmy tutaj pozagrowej komunikacji („.. no, to teraz moja postać powinna zgwałcić twoją... taki motyw jest ok?”)

b) jeżeli mamy akceptację dla wprowadzenia motywu, musimy mieć też jasność odnośnie dopuszczalnych środków jego odegrania. Pozostajemy przy deklaracji, stosujemy mechanikę czochraną, czy realistyczne odgrywanie? Cokolwiek robimy, określone muszą być dopuszczalne zasady i metody przerwania scena (np. słowa bezpieczeństwa).

Drugi punkt jest dość obszerny i będzie się różnił w zależności od larpa. Część gier sama wprowadza mechanikę odgrywania seksu i słowa bezpieczeństwa – wtedy od początku są one uświadomione graczom, pozostaje nam uzyskanie akceptacji partnera. Jeżeli gra wprost komunikuje iż seks jest jej istotną częścią – wtedy zgodę partnera można domniemać (w końcu zdecydował się na grę) zakładając że użyje słowa bezpieczeństwa w razie potrzeby

Z drugiej strony, jeżeli larp w którym bierzemy udział takich rozwiązań nie ma, konieczność uzyskania akceptacji i ustalenia zasad w całości spoczywa na graczu inicjującym scenę. Wziąć też należy pod uwagę czy organizatorzy larpa nie są niechętni tego typu motywom.

 

 

Przyjmij konsekwencje

Decydując się na odegranie przemocy seksualnej wobec innej postaci, oczekujesz od prowadzącego ją gracza dość dużo: „grania by przegrać”, konsekwentnego odgrywania niekorzystnych konsekwencji dla jego postaci. Sam musisz być gotowy na przynajmniej to samo. Błagaj o litość kiedy sprawiedliwość w postaci czterech bliskich ofierze osiłków będzie cie kastrować. Proś o wybaczenie, jeżeli Twoja postać nie była do końca zdemoralizowana i uległa chuci. Jeżeli już z konstrukcji Twojej postaci wynika że będzie się dumnie obnosić z faktem dokonania gwałtu na innym graczu – umożliw ofierze zemstę. Cokolwiek zrobiłeś innemu graczowi, bądź gotów na otrzymanie podbitej stawki w odpowiedzi.

 

To nie jest sposób żeby wygrać bardziej

Z całym szacunkiem i sympatią niżej podpisanego do gier gamistowskich, przemoc seksualna i wygrywanie larpa to tematy rozłączne. Próba wykorzystania scen będących tematem niniejszego artykułu do zwiększenia swojej przewagi ZAWSZE będą wychodziły bardzo źle. Tak samo próby odegrania takich scen z graczami skupionymi na realizacji swoich celów, maksymalizowania korzyści – odbiorą to jako próbę „nieuczciwego”, bardzo inwazyjnego wygrania z nimi. Odnosząc się do popularnych typów graczy:

  • gamista – nie gwałć

  • powergamer – nigdy nie gwałć!

  • attention whore – gwałć, jeżeli nie jest jednocześnie powergamerem

 

I to byłoby chyba tyle... Gorąco zachęcam do przestrzegania powyższych zasad, a jednocześnie pozbędziemy problemu naruszania prywatności graczy którzy nie mają na to ochoty, oraz obchodzenia tematu przemocy seksualnej jako nieporuszalnego tabu.

 

Zostańmy w kontakcie!

  • Profil Akademii Argos na Facebooku
  • larpowy kanał Argos w Youtube