Larp design

Artykuły o projektowaniu larpów

Polish (Poland)English (United Kingdom)


Larpy Argos

Dogma 99 - let's do it.
Wpisany przez Kamil   
czwartek, 24 maja 2012 23:07

Larp "Chaos in the PRL" , autorstwa niżej podpisanego, odbędzie się w ramach konwnetu Hardkon , na początku lipca tego roku. Będzie pierwszym (?) larpem w kraju, realizowanym wg. manifestu "Dogma 99". Gra osadzona zostanie w realiach lat 80tych w PRL'u. Tematem będzie hipotetyczna społeczność złożona z przedstawicieli ówczesnych subkultur młodzieżowych - punków, hipisów i rasta. Aby dodać surrealizmu, społeczność ta będzie taka, jaką widzieli ją przedstawiciele ówczesnych służb bezpieczeństwa. Uczestnicy staną się więc członkami "aktywu młodzieżowego dążącego zastąpienia ustroju PRL społeczeństwem kastowym". Hipisi będą w naszej komunie kapłanami, punki przygotują się do roli pionierów i wojowników, zaś rastamani zgłębiać będą tajniki uprawy roli.

Po pewnym czasie od sformułowania tego pomysłu, doszedłem do kolejnego spostrzeżenia - ten setting, oraz miejsce rozgrywania scenariusza, Przystanek Alaska, doskonale nadają się do zrealizowania powziętego już jakiś czas temu zamysłu. Larp zostanie zrealizowany wg. postulatów manifestu Dogma 99 .

Manifest ten, ogłoszony przez grupę skandynawskich twórców w roku, o dziwo, 1999tym, miał w założeniu zmienić sposób larpowania. Restrykcyjność jego założeń sprawiła, iż larpy w tym stylu nie stały się bardzo popularne. Ciężko też uznać je za "najbardziej słuszną metodę larpowania" - uniemożliwiają realizacje np. larpów skupionych na opowieści, snutej świadomie przez uczestnikó. Forma taka jest b. atrakcyjna (i spełnia imo wszelkie założenia "wysokiego larpa"), jednak wprost wprowadza "gradacje ważności" postaci, z tym że uświadomioną i zaakceptowaną przez uczestników. Nie mniej, zmierzenie się z Dogmą 99 pozostaje wyzwaniem i spodziewam się wynieść z tego eksperymentu wiele larpowego doświadczenia.

Przedstawiając kolejne punkty manifestu:

1. Zakazane jest tworzenie akcji, przez wpisywanie jej w historię postaci - Opis postaci może być złożony, ma jednak na celu zwiększenie imersji gracza, nie skryptowanie wydarzeń

2. Nie będzie głównego wątku - całkiem jasne...

3. Żadna postać nie będzie miała charakteru "tła", pełnić roli pomocniczej. - jasne...

4. Wszelka tajemnica odnośnie larpa jest zakazana. Tak jest... każdy kto wyrazi życzenie, będzie mógł poznać dokumentację larpa przed grą.

5. Po rozpoczęciu gry, twórcy nie moga na nią wpływać. Czyli albo nie biorą w niej udziału, albo ew. stają się postacią jak każda inna.

6. Zakazane są działania reprezentowane umownie. Czyli "żadna akcja nie będzie odgrywać innej akcji". Tak.. tu natrafiamy na problem. W manifeście, jako wytłumaczenie punktu "superficial action is forbidden" znajdziemy zakaz wprowadzania przez twórców do gry przemocy oraz zjawisk nadprzyrodzonych. To wytłumaczenie chyba jednak zostało sformułowane w celu uniknięcia kontrowersji. Skoro twórca nie zarządza grą (punkt 5), nie ma możliwości zapobiegania scenom przemocy, gdyby tak rozwinął się przebieg wydarzeń. Z treści postulatu 6 wysuwa się z resztą bardziej ogólny wniosek. Przyjmiemy go właśnie w ogólnej postaci - każda akcja oznacza to, co oznacza w rzeczywistości. Dotknięcie gracza pięścią, oznacza w grze dotknięcie gracza pięścią, nie uderzenie. Jeżeli nie jesteś gotowy uderzyć drugiego gracza - Twoja postać również nie jest na to gotowa.

Gra nie ma też mechaniki (punkt 9), nie ma więc również "no touch" i "no pain". Aby uniknąć zagrożenia dla uczestników, zabezpieczenie umieścimy "poza grą". Zostanie więc "słowo bezpieczeństwa". Aby jednak "poza grą" pozostało, będzie oznaczać permanentne opuszczenie gry przez osobę, która go użyje. Gra może zostać również zatrzymana bądź przedwcześnie zakończona przez organizatorów.

Nie emocjonujmy się jednak zbytnio :) Zgodnie z Dogmą przemoc nie zostanie intencjonalnie wprowadzona do gry, nie będzie też sugerowana w kształcie postaci czy innej komunikacji. Powyższy komentarz ma na celu uniknięcie poczucia że jakieś zasady umożliwiają mi podczas gry dokonać czynności, na które nie byłbym jako czowiek gotowy.

7. Larpy oparte o papierowe erpegi nie będą akceptowane - spełnione z definicji :)

8. Żaden obiekt nie będzie odgrywał innego obiektu - zasada WYSIWYG zostanie więc zastosowana bezwględnie.

9. Mechanika gry jest zakazana - czyli ortodoksyjne DKWDK

10. Twórca będzie odpowiedzialny za całą swoją pracę. Tak jest, Dogma 99 zakłada że nie ma dla twórców taryfy ulgowej z racji traktowania larpa jako hobby; mają chętnie przyjąć wszystkie pomyje, które uczestnicy po grze zechcą na nie wylać. Cóż... zjebki przyjmowane będą po grze osobiście, telefoniczie, na email bądź na facebooku :)

Myślę że to będzie fajny larp....
 

Zostańmy w kontakcie!

  • Profil Akademii Argos na Facebooku
  • larpowy kanał Argos w Youtube