Larp design

Artykuły o projektowaniu larpów

Polish (Poland)English (United Kingdom)


Larpy Argos

Achievement unlocked

Pewne rozwiązanie zastosowane na larpie "Saga o Ulvedalen" przez Dorotę Kalinę Trojanowską to perełka, którą warto pokazać szerzej. Prosta, pomaga uniknąć uniknąć poważnej bolączki larpów "przechadzankowych" i jeszcze daje dodatkowy fun uczestnikom. Oto lista achievek - możliwych do zrealizowania celów każdej postaci.

 

Larpy przechadzankowe to nazwa dla popularnej w Polsce konstrukcji gry. Scenariusz oparty jest (niemal) wyłącznie na relachach pomiędzy poszczególnymi postaciami. Przebieg larpa to cykl kolejnych rozmów w pomieszczeniu, gdzie te relacje są rozwijane / zmieniane, do czegoś prowadzą albo nie. Ta konstrukcja ma swoich zwolenników, oraz kilka typowych problemów. Jednym z nich jest istnienie postaci służebnych - istniejących tylko dlatego, że relacja z nimi konstruuje inną postać.

Przykład: "zazdrosna żona" - jej mąż jest postacią "prawdziwą", ma swoją agendę, miejsce w scenariuszu osobowość, i pasuje do niej, że jest niewiernym małżonkiem. Tworzona jest więc postać jego żony, która pozwala zaistnieć tej jego cesze charakteru, ale sama w sobie nie ma innego celu - poza byciem zazdrosną. Z punktu widzenia prowadzącego taką postać gracza, larp znacząco straci na atrakcyjności. Postaci służebne mają wiele form, i zdarzają się niestety często. "Potencjalna Ofiara Przestępstwa", "Uciskany Chłop", etc.  Występują w wielu typach larpów, w przechadzankach są jednak szczególnie bolesne, ponieważ upośledzenie możliwości realizacji własnych celów / relacji ogranicza w tym wypadku zasadzie całe larpowe przeżycie. Ten typ postaci pokrywa się częściowo z postaciami tła. Do walki z zagrożeniem stworzenia takich postaci opracowano kilka metod, w przypadku argosowego projektu "Mir" ich eliminacja jest twardym postulatem designerskim. Dorota Kalina Trojanowska wprowadziła jednak prościutkie rozwiązanie, które zdaje się wykonywać to zadanie bez dużego nakładu pracy.

Lista achievek polega na sporządzeniu dla każdej postaci w grze możliwych do osiągnięcia w trakcie larpa celów. Cele rozumiane są tu jako wydarzenia istotne dla wrażeń gracza, zapamiętywalne momenty. Nie jest to więc tylko "odnalezienie skarbu" i "poznanie tajemnicy" ale także "podzielenie się opowieścią", "podjęcie życiowej decyzji". Tworząc taką listę, łątwo zobaczymy czy każda z naszych postaci:

  • ma możliwe do zrealizowania "osiągnięcia"
  • jej motywacja nie jest związana tylko z jedną inną postacią
  • jej możliwe "osiągnięcia" odpowiadają zakładanym wrażeniom z gry


Podobnie, jak tworzenie grafu relacji pomiędzy wszystkimi postaciami, jest to narzędzie bardziej do kontroli już stworzonego scenariusza, niż tworzenia nowych elementów. Jest jednak od "mapki relacji" bez porównania szybsze i daje pełniejszy obraz motywacji każdej postaci.

No, i po grze można tą listę pokazać podekscytowanym graczom i pozwolić im się pochwalić ile z tego zrealizowali :)

Osiągnięcia możemy też tworzyć dla całego przebiegu scenariusza, choć tu użyteczne się wydają mniej. Poniżej lista achievek dla dwóch postaci, przebiegu scenariusza i meta-gry. Nieco przebrana, by uniknąć poważnych spoilerów z larpa "Saga o Ulvedalen", którego scenariusz z całą pewnością zasługuje na uznanie.

 

 

PRZEBIEG GRY

  • co najmniej jeden Pretendent przechodzi Próby
  • co najmniej trzech Pretendentów przechodzi Próby
  • wszyscy Pretendenci przechodzą Próby
  • Próby zostają zmienione
  • ktoś przegrywa w królewski stół z Sigilem
  • jeden sukces w Próbie [pierwszej]
  • jeden sukces w Próbie [drugiej]
  • jeden sukces w Próbie [trzeciej]
  • jeden sukces w Próbie [czwartej]
  • jeden sukces w Próbie [piątej]




WĄTKI POSTACI

  • Pardwa dowiaduje się o [ukryte]
  • Pardwa odchodzi z Dworu Nocy
  • Pardwa traci tytuł Pierwszej Adeptki
  • Pardwa przyjmuje nowy tytuł dworski na Dworze Nocy
  • Pardwa przechodzi na Dwór Dnia
  • Pardwa naskakuje na Ćmę
  • Pardwa godzi się z Ćmą
  • Pardwa kłóci się z Kaskadą
  • Pardwa godzi się z Kaskadą
  • Pardwa wspiera Tarczę
  • Pardwa wspiera Sigil
  • Pardwa plotkuje z Alruną
  • Pardwa potajemnie pomaga Szczurowi przejść Próby
  • Pardwa potajemnie przeszkadza Ćmie w Próbach
  • Kaskada poznaje prawdę o odejściu Frei
  • Kaskada kłóci się z Alruną
  • Kaskada kłóci się z Pardwą
  • Kaskada godzi się z Pardwą
  • Kaskada opowiada komuś o swojej przeszłości
  • Kaskada traci tytuł Pierwszej Damy
  • Kaskada zostaje Królową
  • Kaskada odchodzi z Dworu Dnia
  • Kaskada wspiera Echo
  • Kaskada używa na kimś zdolności [ukryte]




META-GAME

  • ktoś używa Trybutu
  • ktoś gra w królewski stół
  • odbywa się pokazowy pojedynek
  • ktoś umiera przez Kontrakt
  • ktoś umiera od ataku Artefaktem
  • ktoś umiera w pojedynku
  • ktoś dostaje Kontrakt z Talii Losu
  • ktoś umiera przez Talię Losu
 

Zostańmy w kontakcie!

  • Profil Akademii Argos na Facebooku
  • larpowy kanał Argos w Youtube