Larp design

Artykuły o projektowaniu larpów

Polish (Poland)English (United Kingdom)


Larpy Argos

Larp nie jest gatunkiem literackim

Czy miałeś kiedyś pomysł na porywająca, zaskakującą historię? Fabułę tak dobrą, że zrobiony na jej podstawie film byłby kinowym hitem? Świetnie. Nie rób na jej podstawie larpa.


Część larpowej teorii stara się formułować nowe myśli i idee. Inna jej część, zaniedbywana, a bardziej użyteczna, nazywana jest „stating the obvious”. Formułowaniem spostrzeżeń które dla każdego larpiarza powinny być oczywiste, a jednak czasami nie są. Ten tekst należy do drugiej kategorii.

Jeżeli masz pomysł na ciekawą historię, która podoba Ci się tak bardzo, że chcesz się nią podzielić z innymi, a nawet zaprosić ich do jej odegrania, napisz opowiadanie. Jeżeli w takiej sytuacji zrobisz na jej podstawie larpa to nie dlatego, iż dobrze się ona na larpie nadaje.



Zrobisz to dlatego, że larp jest dostępnym dla Ciebie sposobem wyrazu, który w jakimś stopniu opanowałeś. W przeciwieństwie zapewne do pisania opowiadań czy powieści.



Jeżeli zaczniesz pisać larpa mając na myśli jego linię fabularną, zwroty akcji i spektakularne zakończenie, szybko zorientujesz się że swoboda podejmowania decyzji przez graczy jest dla Ciebie problemem. Zaczniesz szukać sposobów upewnienia się, że mając do wyboru spektrum możliwych decyzji, wybiorą tą, która prowadzi do Wielkiego Finału. W najgorszym wypadku, uznasz że nie zrozumieli koncepcji larpa, zagrali źle, i fakt że larp zupełnie Wielkim Finałem się nie skończył jest winą uczestników. Istnieje też duża szansa, że przejedziesz się po kiełkujących wątkach, wydarzeniach i relacjach walcem Głównego Wątku Angażującego Każdego. Prowadzącego, w zależności od gatunku, do Bitwy o Piętnastej lub Rytuału Zakończenia Larpa.

Zrób wszystkim przysługę i napisz w takiej sytuacji opowiadanie.

Projektowanie larpa jest projektowaniem przeżycia uczestnika, nie głównej fabuły. ZAWSZE. Larpy naaratywistyczne, skupione na tworzeniu historii, nie są wyjątkiem. Przeciwnie, wymagają dobrego zrozumienia tej zasady. Choć larp nie jest gatunkiem literackim, 20-sto stronicowe karty postaci, wielowątkowa fabuła, możliwe do odkrycia sekrety, potrafią zapewnić uczestnikom niezapomniane przeżycia. Tak długo, jak w swojej podróży będą mieli wybór. Tak długo, jak Twoja idea będzie pomysłem na wspólne stworzenie opowieści z Twoimi graczami. Nie wygłoszenie im twojej fabuły ustami ich postaci.

 

Zostańmy w kontakcie!

  • Profil Akademii Argos na Facebooku
  • larpowy kanał Argos w Youtube