Bunkier Hamleta
wtorek, 30 listopada 2010 00:00

Premiera opartej na fragmentach szekspirowskiego "Hamleta" gry z elementami fateplay, którą zrealizowaliśmy podczas zlotu Puckon na Helu w listopadzie 2010, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem.

"Bunkier Hamleta" można określić zarówno jako grę fabularną na żywo, jak i jako przedstawienie improwizowane. Przygotowując jego scenariusz wykorzystaliśmy techniki pracy z graczami wypracowane w naszych wcześniejszych realizacjach (jak choćby "Fantazjadach" 2009 i 2010), a także tzw. fateplay. Technika ta, zapożyczona z norweskich gier fabularnych na żywo, jest dotąd mało znana w Polsce, a służy skupieniu graczy na dramatycznym, fabularnym walorze odgrywanej opowieści - a nie na rozgrywce w sensie agonu, tego "kto wygra".

Gra/przedstawienie odbywała się w niesamowitej scenerii helskich bunkrów (dostęp do której zorganizowało w ramach Puckonu zaprzyjaźnione stowarzyszenie Funreal). Dlatego, wzorując się na znanej ekranizacji "Ryszarda III" z Ianem McKellenem, osadziliśmy szekspirowską fabułę w realiach lat czterdziestych.

Dzięki połączeniu tych elementów, gra/przedstawienie było dynamiczne i emocjonujące. Gracze, improwizując, odegrali szereg zapadających w pamięć scen. Uwiedzenie Ofelii, upadek Poloniusza, lament Gertrudy, napaść Fortynbrasa, śmierć Hamleta i szereg innych, choć przecież improwizowane przez amatorów, były poruszającymi scenami dla wszystkich uczestników.

Wypada również dodać, że pomysł na "Bunkier Hamleta" był zainspirowany referatem Johanny Koljonen o skandynawskich LARP-ach na konferencji Odraz 2010, a zwłaszcza jej opowieścią o (dużo większym) hamletycznym LARP-ie zrealizowanym kilka lat temu w podziemiach Sztokholmu.

Więcej o "Bunkrze Hamleta": Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.